תנועות צרכנים בישראל מתחילות לצבור כוח בשנים האחרונות. בדומה למודל האמריקאי, המטרה היא לאגד כמות גדולה של צרכנים לידי מאבקים לשיפור איכות השירות והמוצרים. עושה רושם שמצפה לתנועות אלו עוד הרבה עבודה בארץ, שכן חברות רבות התרגלו לספק לצרכנים הישראלים שירות ברמה ירודה. הכוונה היא בעיקר לשוק התקשורת והכבלים.
הכלים העומדים היום לרשות הציבור הם עצומות ציבוריות, מועצת הצרכנות,
בלוגים בנושא צרכנות, חקיקה בכנסת ותביעות ייצוגיות. עצומות של מאות אלפי חותמים יוצרות באזז גדול ומעלות בעיות צרכניות לתודעה הציבורית. החקיקה בכנסת יכולה לחייב חברות לספק שירותים מסוימים, למרות שהמאבק ב'לוביסטים' הוא קשה מאד. התביעות הייצוגיות הן תחום פורח, המאפשר לעורכי דין ויזמים לתבוע חברות ענק בשם ציבור שלם.
אלו מקצת התחומים שעומדים כיום במרכז הדיון הציבורי
מוקדים טלפוניים (Call Centers)
אנו רגילים להאשים את חברת Hot בזמני המתנה ארוכים, אך מדובר במגפה של ממש. זמני ההמתנה במוקדים טלפוניים שברו שיאים בשנים האחרונות ונותנים לצרכנים תחושה קשה של אטימות וזלזול בלקוחות. לאחרונה הוגשה בכנסת הצעת חוק בנוגע להגבלת אורך זמני ההמתנה המותרים בשוק. חייבים לעשות משהו בנידון.
ספקיות האינטרנט
בשנים 2009 - 2010 התגלו עוד ועוד מקרים בהם ספקיות האינטרנט מספקות ללקוחותיהם רוחב פס נמוך מזה שהם משלמים עליו. עושה רושם שחברות הענק מנצלות באופן בוטה את בורותם של צרכנים תמימים רבים. בתחום זה מתארגנות מדי תקופה תביעות ייצוגיות, שהן אחד הכלים האפקטיביים העומדים לרשותן של תנועות הצרכנים.
איכות המוצרים ברשתות המזון
מי מכם קנה לאחרונה ירקות בסופר? פעמים רבות איכות הירקות היא כה ירודה עד שהירקות מעלים ריח רע. אנו נאלצים לבצע חיפושים יסודיים במטרה לזכות בכמות סבירה של סחורה ראויה. זה לא נגמר כמובן במדפי הירקות, שכן ישנן כמה קבוצות מוצרים (כמו לחמים,גלידות,מוצרי חלב) הסובלות דרך קבע מאיכות ירודה. במדינה מתוקנת יש פיקוח אדוק יותר על איכות המוצרים ברשתות המזון.
מגמת שיפור
לסיכום ניתן לומר כי יש עוד הרבה מה לעשות ולשפר במסגרת
הצרכנות בישראל. יחד עם זאת ניתן לשאוב מעט אופטימיות מחקיקה חדשה בנושא. לדוגמא - החוק שנחקק בתחילת 2010 בדבר החזרת מוצרים וקבלת כסף מזומן בחזרה. אלו מסוג החוקים שמחזירים לצרכן את הכוח שלו ואת היכולת שלו לדרוש איכות עבור כספו.
נמשיך לעקוב ולעדכן.